Nya traverser till Marinetek Sweden

"Ett välkänt varumärke med gott rykte"
Så svarar Robbie Bergqvist, vd på Marinetek Sweden, på frågan om varför man valde ABUS-traverser till sin nya anläggning i Uddevalla. När man gick ut med en offertförfrågan, fick man ett väldigt professionellt bemötande av JJ Gruppen: – Johan Tholinsson åkte upp för att träffa oss personligen och bilda sig en egen uppfattning om våra behov.

Marinetek är ett stort internationellt företag med säte i Finland. Man utför totalentreprenader när det gäller marinor och levererar nyckelfärdiga produkter såsom flytbryggor, betongpontoner och vågbrytare till sina kunder. I de nya lokalerna i Uddevalla hamn har man precis kommit igång med gjutningen av mindre enheter på ca 1,5 ton.
 – Våra flytande betongelement består av en nätarmerad cellplastkärna som gjuts in i betong, berättar Robbie, och fortsätter:
 – De större enheterna, som väger 15–20 ton, börjar vi gjuta i vecka 11 och de riktigt stora längre fram i vår.

Nya lokaler – nya traverser
Etableringen i Uddevalla hamn var av stor betydelse för Marinetek Sweden.
  – Närheten till vatten är väsentlig för att vi skall kunna leverera stora enheter, förklarar Robbie och fortsätter:
  – En av de viktigaste anledningarna till att vi valde JJ Gruppen är att de inte ser några hinder och alltid har lösningar på problem som uppstår.

Rustade för framtiden
Marinetek Sweden har sin verksamhet på två platser i Sverige
  – Uddevalla och Rö i Roslagen. I och med etableringen i Uddevalla får man alla delar i förädlingskedjan på samma plats: betong, svets, trä, logistik och kontor. Ett tjugotal man kommer att arbeta i Uddevalla och ca tio i Rö.
  – Samarbetet med Marinetek Sweden har fungerat väldigt bra. Med etableringen i Uddevalla hamn och de nya traverserna har man alla förutsättningar att tillgodose marknadens behov framöver, säger Johan Tholinsson, försäljningsingenjör på JJ Gruppen.

Båda traverserna försågs med en ABUS lintelfer av typen GM 3125 H6 E med en eldriven åkvagn. Traverserna utrustades även med radiostyrning.
  – Vi ville ha en enkel och fungerande lösning och det fick vi. Sändarna är master respektive slav, så vi kan samlyfta, vilket ger en ökad trygghet vid lastning, avslutar Robbie Bergqvist.