Pussel på ST Engineering Aerospace

I Arlandastad i Märsta, 8 km från själva flygplatsen, har ST Engineering Aerospace precis flyttat in i nya, större lokaler. Företaget servar och reparerar ett flertal strukturkomponenter från de största tillverkarna såsom Airbus och Boeing.

Kraven på verksamheten är hård och man är certifierade enligt amerikanska, europeiska och kinesiska luftfartsmyndigheter, liksom Boeings rigorösa BAC 5555. Det innebär att olika luftfartsmyndigheter genomför en 3-dagarsrevision på hela verksamheten en gång per kvartal.
– Aluminiumplåten vi använder är så tunn som 0,2–1,5 mm och den får absolut inte bli repig eller skadad när vi hanterar den genom hela processen, vilket innebär höga krav på personal och utrustning, berättar Per-Åke Romberg, production manager på
ST Engineering Aerospace.

Lågt tak en utmaning
Den nya lokalen i Arlandastad utrust-ades i juni i år med 2 stycken stora ELK-traverser på 3,2 ton och en spännvidd på 23,6 meter. I februari året innan köptes 1 styck EDL-travers på 2 x 250 kg och ett ZHB-X-skensystem med en kapacitet på 2 x 125 kg för betjäning av anodiseringslinan, som utgörs av ett antal tankar med fosforsyra för rengöring av aluminiumytor.
– Den låga takhöjden i kombination med de stora luckorna på tankarna innebar att marginalen inte var större än 40–50 mm. Det var ett pussel som dock löste sig tack vare att Lyftsystem KAMAB och Conny Sköldmark gjorde ett noggrant jobb, säger Per-Åke Romberg.

Ett gott samarbete
Då det är av största vikt att verksamheten inte drabbas av oförutsedda stopp eller olyckor, har ST Engineering Aerospace slutit ett serviceavtal med Lyftsystem KAMAB.
– Vi valde ABUS-kranar från Kamab eftersom offerten de lämnade var den bästa när det gällde pris och prestanda. Conny gjorde sitt yttersta för att matcha våra önskemål och leveransen motsvarade det vi hade kommit överens om.
– Vi har en bra dialog med dem. Conny är väldigt smidig och vi pratar samma språk, eftersom han är tekniker i grunden. Vi är nöjda med dem, avslutar Per-Åke Romberg.