Trogen ostlyftare demonteras

När JJ Gruppen fick kontrakt på en specialtravers till Arla i Falkenberg 1994, var det ett projekt som få leverantörer i branschen vågade offerera, dels på grund av den hårda driften men även den mycket krävande miljön. Det var dåvarande underhållschefen Helge Berntsson som gav oss förtroendet, minns VD Jan Johansson hos JJ Gruppen.

När den nu demonteras för att bereda plats åt Europas största anläggning för Kesoproduktion, har den lyft hushållsost i mer än 32 000 drifttimmar utan oförutsedda driftstopp. Något som hade varit omöjligt utan ett heltäckande serviceavtal och periodiserat utbyte av uttjänta delar.

Traversen, som levererades 1995, var en ABUS specialtravers med ett hårddiftsmaskineri från Stahl. Lokalens beskaffenhet krävde ett skräddarsytt specialbygge för att uppfylla kundens krav på arbetsområde. Faktiskt fanns varken höjd eller längd i lokalen vilket innebar att det till och med fick göras hål i ena väggen för att få kroken till att nå hämtaläget.

Traversen hade till uppgift att lyfta/sänka ställ med hushålls- och blockost till olika vatten- och saltbassänger. Ostställen och bassängerna var bägge höga och det var cm marginal för att klara behövligt lyftområde. Arla önskade också väga ostställen vilket innebar att vi även levererade en mycket lågbyggd våg, monterad i krokblocket. – Det har funkat jättebra med JJ Gruppen, säger Pelle Libäck, allt-i-allo och underhållsansvarig på Arla Foods i Falkenberg, och fortsätter: – JJ gruppen visste hur viktig traversen var för oss. Ett driftstopp på två timmar skulle ha inneburit att 3–4 ystningar gick om intet, vilket skulle ha kostat sexsiffriga belopp i förstörd produktion.