Lyften avgör livslängd och säkerhet vid modernisering
Att modernisera lyftutrustning kräver expertkunskaper. En förlängning av livscykeln avgörs av hur länge och på vilket sätt den har använts. Även säkerhetsrisken måste bedömas på nytt.
Kompetensen hos JJ Gruppen omfattar även bred expertis inom design och konstruktion samt renovering av specialkranar. Oavsett fabrikat kan alla typer av lyftutrustningar moderniseras.
– Kunden har investerat mycket pengar i den befintliga konstruktionen så vi tittar alltid på möjligheten att renovera, modernisera eller komplettera med specialutrustning, säger Peter Torstensson, projektledare på JJ Gruppen.
Både när en lyftutrustning byggs eller byggs om gör man det alltid baserat på en bedömning av livslängden – Safe Working Period (SWP). Beräkningar av lyfttiden är alltid lastrelaterade. Lyftet och förflyttningen räknas som ett arbetsmoment. Men halva tiden körs traversen med last och halva tiden körs den tom. Det påverkar beräkningen av antalet gånger med full last.
Förr baserades beräkningar av livslängden enbart på lyfttiden. Även äldre traverser med 30–40 år på nacken kan vara utrustade med räkneverk. Men det är inte ovanligt att de med tiden har slutat fungera. Inför en renovering måste förlängningen av livscykeln beräknas. Och då föreskrifter enligt SS-ISO 12482:2018 ska efterföljas kan det innebära en omfattande analys.
– Det kan handla om rena detektivarbetet för att lyckas lokalisera personer som kan tänkas känna till inte bara lyfttiden utan även antal lyft och typ av lyft genom åren, säger Peter Torstensson.
Det här visar hur viktigt det är att hålla reda på både hur länge och på vilket sätt utrustningen har använts. Många tunga lyft på samma ställe ökar risken för sprickbildning. Inför en renovering måste ett oberoende besiktningsföretag göra en livstidsbedömning av om materialet är dugligt.
– Men besiktningen är en allmän överblick och man utdömer inte körförbud. Inte heller undersöker man skarvar eller letar sprickor om kunden inte specifikt har beställt en sprickanalys, säger Peter Torstensson.
JJ Gruppen gör en noggrann riskbedömning av säkerheten men det är alltid anläggningsägaren som har huvudansvaret för arbetsmiljön.
Hur personalen rör sig inne i anläggningen är en annan säkerhetsutmaning. På bullriga arbetsplatser används hörselkåpor så många skulle inte uppmärksamma varningssignalerna vid fara. Här kan säkerhetsbelysning vara lösningen, något JJ Gruppen har lång erfarenhet av.
Ett exempel är en travers med spännvidd på 14 meter med en lyftkapacitet på 16 ton. Den har försetts med röd säkerhetsbelysning som tydligt markerar när det är förbjudet att vistas inom arbetsområdet.
I många anläggningar är ljustillgången ett problem. Traverser som rör sig horisontellt längs taket skapar skuggor i lokalen. Effekten blir ett blinkande ljus som försämrar både arbetsmiljön och säkerheten. Genom att placera LED-belysning under traversen som harmonierar med det övriga ljuset i lokalen kompenseras ljusförlusten. Även i mörklagda lokaler med automatiserad lyftutrusning bör man tänka på belysningen.
– För att öka säkerheten bör automatiserade traverser utrustas med belysning som tänds så snart människor finns i närheten, säger Peter Torstensson.
Utöver modernisering är automation en annan specialitet och med digitalisering höjs säkerhetsnivån ytterligare. JJ Gruppen har tagit fram Procrane Safe 4.0, ett egenutvecklat säkerhetssystem där automatiserade lyftutrustningar, kan övervakas på distans via fjärruppkoppling om kunden önskar.
– Konstruktionen håller vad vi lovar och när det gäller säkerheten vill vi, för kundens skull, alltid ligga steget före, säger Peter Torstensson.
DELA INLÄGG
Vill du veta mer?
Har ni koll på hur era kranar mår och hur länge de håller? Vi svarar gärna på dina frågor. Du når oss enkelt genom vårt kontaktformulär.